Soveltuuko Kinahmi vapaalaskuun?
Kuulin kinahmista ensimmäsien kerran pari vuotta sitten vapaalaskijat Facebook-ryhmässä. Kiinnostuin paikasta, koska se sijaitsi lähellä mökkiämme. Youtubesta löytyi pari videota, jotka antoivat ymmärtää, että paikassa on potentiaalia pahimman vapaalaskukuumeen hillitsimiseen. Muuta informaatiota paikasta oli vaikea löytää, joten ajattelinkin tallettaa vähän tärkeimpiä asioita tänne blogiin.
Kinahmi sijaitsee Tahkon lähellä ja on suunnilleen yhtä korkea, hiukan yli 300 m meren pinnasta. Ilmeisin reitti lähteä lähestymään Kinahmia on lännen puolelta Kinahmintieltä. Kinahmintieltä löytyy parkkipaikka muutamalle autolle (kuva 2). Täältä mäen päälle matkaa tulee kuitenkin jonkin verran, noin 2 km. Potentiaalisimmat laskupaikat ovat avohakkuualueet, jotka sijaitsevat Kinahmin länsiseinämillä pohjoisessa ja etelässä. Pohjoinen on vähän loivempi kuin etelä. Jyrkkyyttä on etelässäkin maltillisesti, joten vyöryvaaraa siellä ei ole. Kinahmin metsikkö vaikutti aika tiheältä, joten mielekkään metstälaskupätkän löytyminen vaikutti epätodennäköiseltä.
Lähdimme katsomaan Kinahmia 20.1.2024. Reissullamme hiihdimme ensin kuvan 2 reittiä ylös ja lähdimme etelää kohti etsimään sopivaa laskulinjaa, koska ajattelimme pohjoisessa sijaitsevan avohakkuualueen olevan liian loiva. Nousureitin läheisyydessä näkyi metsässä meneviä laskujälkiä, mutta mielestäni metsä vaikutti liian tiheältä mielekkääseen laskuun. Toivoimme löytävämme sopivaa metsälaskua etelämmästä. Puita oli kuitenkin koko ajan, niin tiehästi, että hiihdimme lopulta eteläiselle avohakkuualueelle. Laskimme mäen kerran ja jouduimme lähtemään heti takaisin, koska alkoi jo tulla pimeä, eikä meillä ollut otsavaloja matkassa. Eteläinen avohakkuualue vaikutti kyllä ihan sopivalta harjoituspaikalta vapaalaskuun. Risuja oli jonkin verran, mutta ei niin paljon, että se olisi estänyt laskemisen.
Kuva 4. Eteläinen avohakkuualue oli täynnä laskujälkiä.
Paluumatka sujui tulojälkiämme pitkin vauhdikkaasti ja laskimme takaisin alkuperäistä nousureittiämme pitkin. Se oli suhteellisen pitkä ja hauska lasku. Sitten pieni kävely ja olimme takaisin autolla. Matkaa tuli kokonaisuudessaan yli 7 km, joka tuntui näin kauden ensimmäiseksi reissuksi aika hapottavalta. Ilman eväitä olisi voinut vitsit olla vähissä paluumatkalla. Makkarat jäivät paistamatta, kun päivänvalo alkoi loppua kesken. Sopivia makkarapaikkoja löytyy kartasta löytyvä kota pohjoisessa ja laavu n. Kinahmin keskivaiheilla. Nousureitin huipulla oleva ”päivätupa” oli lukittu. Parasta antia reissulla oli ehdottomasti maisemat. Fiilis oli kuin Lapissa, vaikka lähimmille tuntureille on matkaa miltei tuhat kilometriä. Voisin jatkossakin lähteä testaamaan varusteita ja fiilistelemään tulevia vapaalaskureissuja kauden alussa Kinahmille.
Ensi kerralla aion etsiä autolle paikan jostain etelämpää, jotta hiihtomatka pysyy maltillisempana ja laskisin tätä eteläistä avohakkuu aluetta sen verran kuin jaksaisin. Vaihtoehtoina on varmaan jättää auto tien varteen, joka on hiukan kyseenalaista tai sitten kysyä maatilojen omistajilta voisiko heidän tontilleen jättää auton laskureissun ajaksi. Voisin myös harkita pohjoisen avohakkuualuetta riippuen lumitilanteesta ja kanssalaskijoista. Ja vielä vastaus ensimmäiseen kysymyseen, että sopiiko Kinahmi vapaalaskuun. Sopii, yllätyimme positiivisesti.
Tsekkaa reissumme Youtube video Apex Adventuresin kanavalta.
Reissussa mukana: Tripla M. Mikko, Miska ja Minta.



Kommentit
Lähetä kommentti